A cikk szerzői jogvédelem alatt áll. A szerző hozzájárulása nélkül sem egészben, sem részben történő másolása nem megengedett, viszont hivatkozható a következő linkkel: www.auto-rugo.hu/blog-2/laprugo-legrugo. Részben történő másolásnál is kérjük megadni a linket.
A cikkben bemutatott rugók és rugóerősítő megoldások megtalálhatók és kiválaszthatók weboldalunk főlapján: www.auto-rugo.hu
1. Gépjárművek rugózása
A gépjárművek rugózását napjainkban 3 fő módszerrel (rugós taggal) oldják meg. Mindegyik megoldásnak megvan a maga létjogosultsága.
1.1. Csavarrugó
Ezt a rugótípust nevezik sokan (nem helyesen) spirálrugónak (vagy tekercsrugónak) is, emiatt mi is nevezhetjük spirálrugónak... Ez a legelterjedtebb gépjármű rugó típus.
Kép: Csavarrugók (spirálrugók, tekercsrugók)
Hátránya: Csak hosszirányú rugóerő (nyomóerő) felvételére alkalmas, emiatt a jármű felfüggesztésében sok egyéb alkatrészekre (pl. lengőkarok) is szükség van. Lineáris rugókarakterisztikával rendelkezik.
Előnye: Kis helyen elfér és így könnyen integrálható a számos felfüggesztési megoldásba. Emiatt személyautókban és kisebb haszongépjárművekben már szinte csak ilyen rugókat használnak a gyártók.
1.2. Laprugó
Egy vagy több hajlított acéllap (rugólap) van egy rugókötegben vagy újabban már akár csak egy rugólap. A rugólapok profilja lehet állandó (trapézrugó esetén) vagy parabola profilra hengerelt (parabolikus rugó).
Kép: Laprugó kötegek
Hátránya: Nagy, hosszirányú helyigény a csavarrugókhoz képest. Lineáris rugókarakterisztikával rendelkezik. Nehéz.
Előnye: Oldalirányú erők és nyomatékok felvételére is alkalmas, emiatt a laprugó nem csak rugóként szolgál, hanem rögzíti is a jármű tengelyét (hídját) az alvázhoz. Így ez az egyik legköltséghatékonyabb megoldás. Különösen nagy terhelésnél, haszongépjárműveknél ez a leggyakoribb rugótípus
1.3. Légrugó
A légrugóba egy kompresszor segítségével (ami lehet a járművön) vagy valamilyen külső egység (pl. benzinkúton, szervízben található kompresszor) juttatnak levegőt. A légrugóban levő levegő nyomásától függően változik a légrugó keménysége, azaz a jármű rugózása.
Kép: Légrugó labdák
Hátránya: 1. Költséges és egyben komplex megoldás. 2. Karbantartást igényel. 3. Üzemzavarnál (légrugó labda kidurranása vagy kompresszor hibája) a jármű terhelt állapotban akár mozgásképtelenné is válhat.
Előnye: 1. A rugóerő a levegő nyomásának változtatásával az adott terheléshez állítható, a rugóerő változtatható. 2. Progresszív rugókarakterisztikával rendelkezik.
A légurgók alkalmazását tekintve:
a) Teljes légrugós rendszerek: nincs más rugós tag az alváz és a tengely között, csak a légrugó.
b) Segédlégrugós rendszerek: a légrugó valamilyen más rugóval párhuzamosan (pl. laprugó) veszi fel a jármű terhelését. Ilyen esetekben a segédlégrugót hívják tehermentesítő légrugónak is, mivel bizonyos terhelésnél részben tehermentesíti laprugókat a terheléstől.
Kép: Teljes légrugós rendszer
Kép: Segédlégrugó laprugós hídhoz
2. Felfüggesztések
A fenti 3 féle rugóstag segítségével rengeteg különböző típusú gépjármű felfüggesztés létezik, melyek nagyon sokféleképpen csoportosíthatók. Mi, előkészítve a felfüggesztés erősítés témakörét, egy egyedi csoportosítással dolgozunk és csak a 4 legelterjedtebb felfüggesztési móddal (2 féle hátsó és 2 féle első) foglalkozunk.
2.1. Hátsó felfüggesztések
2.1.1. Merevhidas laprugós felfüggesztés
Az azonos tengelyen lévő kerekeket egy merev tengely (híd) köti össze. A hidat az alvázhoz a laprugó rögzíti (egyéb elemekkel együtt: lengéscsillapító és egyes esetekben stabilizátor rúd). Amikor a laprugó már nem képes a járművön a terhelés felévételére a tengely és alváz közötti felütközésgátló gumibakra ül az alváz.
Kép: Merevhidas laprugós felfüggesztés
Kép: Felütközésgátló gumibak az alvázra szerelve (Iveco Daily)
Ilyen hátsó felfüggesztéssel rendelkeznek napjainkban a legelterjedtebb európai kistehergépjárművek és a legtöbb nehéztehergépjármű is. Néhány példa az ilyen, merevhidas laprugós kistehergépjárművekre:
· Mercedes Sprinter
· VW Crafter
· Fiat Ducato
· Peugeot Boxer
· Citroen Jumper
· Renault Master
· Opel Movano
· Iveco Daily
· Ford Transit
· Ford Transit Custom
Kép: Mercesdes Sprinter, hátsó merevhidas laprugós felfüggesztéssel, 3,5 tonna össztömeggel,
Valamint ilyen felfüggesztéssel rendelkezik a legtöbb pick up terepjáró:
· Ford Ranger
· Toyota Hilux
· Mitsubishi L200
· Nissan Navara (2014-ig)
Kép: Mitsubishi L200 pick up, hátsó merevhidas laprugós felfüggesztéssel, 3,5 tonna össztömeggel
2.1.2. Kapcsolt (vagy másnéven csatolt) lengőkaros felfüggesztés csavarrugóval
Ennél a megoldásnál a csavarrugók alsó része a lengőkarokon kerül rögzítésre, míg a csavarrugók felsőrésze pedig az alvázhoz kapcsolódik. Rugóerősítés szempontjából fontos, hogy a lengéscsillapító nem a csavarrugó belsejében fut, hanem külön, azaz a csavarrugó belseje üres.
Kép: Kapcsolt (vagy csatolt) lengőkaros felfüggesztés
Ilyen hátsó felfüggesztéssel rendelkeznek napjainkban a legelterjedtebb európai 2,5 - 3,5 tonna össztömeg közötti (kisebb méretű) kistehergépjárművek, de nagyon sok közép- és alacsony árkategóriájú személyautó is. A legjellemzőbb ilyen haszongépjárművek:
· Citroen Berlingo, Citroen Nemo, Citroen Jumpy
· Dacia Dokker, Dacia Duster
· Fiat Doblo, Fiat Fiorino
· Ford Transit Connect
· Mercedes Citan
· Opel Vivaro
· Peugeot Bipper, Peugeot Expert, Peugeot Partner
· Renault Kangoo, Renault Trafic
· Toyota ProAce
· VW Caddy, VW Transporter
Kép: Dacia Dokker kisteherautó, kapcsolt lengőkaros hátsó felfüggesztéssel, 2,8 tonna össztömeggel
3.2. Első (kormányzott kerékhez tartozó) felfüggesztések
3.2.1. Csavarrugós felfüggesztések
A legtöbb kistehergépjármű esetén a kormányzott keréknél ún. McPherson vagy ahhoz hasonló felfüggesztéssel találkozunk. Ennél a megoldásnál a csavarrugó belsejében fut a lengéscsillapító, ami egyben egy lengőkar szerepét is ellátja és ami az ún. toronyban csatlakozik az alvázhoz. A megoldás előnye a költséghatékonyság és egyszerűség.
Kép: McPherson felfüggesztés
Ilyen első felfüggesztéssel rendelkező járművek:
· Citroen Jumper, Citroen Berlingo, Citroen Nemo, Citroen Jumpy
· Dacia Dokker, Dacia Duster
· Fiat Ducato, Fiat Doblo, Fiat Fiorino
· Ford Transit, Ford Transit Connect
· Mercedes Citan
· Nissan NV400
· Opel Movano, Opel Vivaro
· Peugeot Boxer. Peugeot Bipper, Peugeot Expert, Peugeot Partner
· Renault Master, Renault Kangoo, Renault Trafic
· Toyota ProAce
· VW Caddy, VW Transporter
3.2.2. Tengelyirányú laprugós felfüggesztések
Ennél a megoldásnál egy laprugó a jármű motorja alatt kerül beépítésre és a laprugó két vége a jobb- és baloldali tengelycsonkon van rögzítve. Egyedi megoldás, kevés gyártó alkalmazza. A legnépszerűbb európai haszongépjárművek ilyen megoldással:
· Iveco Daily
· Mercedes Sprinter
· VW Crafter
Kép: Keresztirányú (tengelyirányú) laprugó az első tengelyen